Zielona herbata i jej 10 efektów. Czy może mieć to negatywny wpływ?

pexels-quang-nguyen-vinh-2582819
Artykuł opublikowany: 7.3.2023 , data aktualizacji: 23.11.2023

Zielona herbata przez wielu uważana jest za eliksir. Oprócz wspomagania utraty wagi, niektórzy uważają, że pomaga upiększyć skórę. Jaki jest jego realny wpływ na zdrowie? I czy jakość jest naprawdę ważniejsza od ilości?

Herbatę zieloną uważa się za tzw. herbatę prawdziwą. (Przykładowo herbaty owocowe wcale nie muszą zawierać liści herbaty.) Szczególnie popularna jest w Azji, gdzie bardzo popularna jest matcha. Jednak stosunkowo niedawno rozprzestrzeniła się także na zachód, gdzie ciężko depcze po piętach czarnej herbacie.

Ciekawostką jest to, że zielonej herbaty nie należy zalewać wrzącą wodą, gdyż może zmniejszyć się ilość garbników. Taka herbata nawet nie smakuje zbyt dobrze, bo może być nieprzyjemnie gorzka. Herbaty tej nie należy pić przed snem, ponieważ zawiera kofeinę. Z tego samego powodu nie należy pić nadmiernie w czasie ciąży i karmienia piersią. (Chyba, że ​​celowo wybierasz zielone herbaty, które mają minimalną zawartość kofeiny.)

Zielonej herbacie podawanej doustnie przypisuje się szerokie spektrum pozytywnego działania na organizm. Niektóre kobiety oblewają się nim na przykład z wizją, że schudną. Jednak nie wszystkie pozytywne informacje przekazywane w społeczeństwie mają swoje uzasadnienie w rzeczywistości.

Co zatem warto wiedzieć o zielonej herbacie?

Wartość odżywcza

Zielona herbata i jej 10 efektów. Czy może mieć to negatywny wpływ?

Mówi się, że zielona herbata zawiera ważne dla zdrowia przeciwutleniacze. Trzeba jednak powiedzieć, że aby osiągnąć potencjalne korzyści, nie wystarczy pić tylko jedną filiżankę tygodniowo. Poza tym zielona herbata zawiera także inne substancje, takie jak wapń i żelazo, jednak jest ich w niej absolutne minimum, dlatego potraktuj tę informację jako ciekawostkę.

Potencjalne korzyści zdrowotne

Jak wspomnieliśmy powyżej, wiele osób wierzy, że zielona herbata pomoże im osiągnąć (prawie) nieśmiertelność. Jednak część jego efektów nie została jeszcze potwierdzona, dlatego nie da się z nimi w pełni operować.

Na przykład może potencjalnie mieć pozytywny wpływ na:

  • Wspieranie prawidłowego stanu serca
  • Zmniejszenie ryzyka udaru mózgu
  • Leczenie brodawek narządów płciowych (w przypadku stosowania miejscowego)

To jedyne trzy potencjalnie znaczące (i w jakiś sposób udowodnione) działanie zielonej herbaty, jakie mamy obecnie pod ręką. Jednocześnie w trakcie badań istotne było, aby ludzie pili odpowiednią ilość zielonej herbaty. I codziennie.

U ludzi picie zielonej herbaty wiąże się ponadto z:

  • Wspomagają koncentrację
  • Poprzez redukcję wagi
  • Większa czujność umysłu
  • Lepszy oddech
  • Mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę 2. typ
  • Zmniejszając ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia
  • Długość życia

Ale jak powiedziano, nie wszystkie powyższe efekty są naprawdę potwierdzone w 100%, dlatego ważne jest, aby podczas picia zielonej herbaty nie zaniedbywać profilaktyki i zdrowego trybu życia.

Potencjalne zagrożenia

Zielona herbata i jej 10 efektów. Czy może mieć to negatywny wpływ?

Skoro już mowa o zaletach, warto przyjrzeć się także wadom, jakie może nieść ze sobą picie zielonej herbaty.

Do realnych zagrożeń możemy zaliczyć np. problemy z wątrobą. Z tego powodu nie zaleca się picia zielonej herbaty osobom z problemami wątroby. Przynajmniej dla własnego spokoju ducha. Ze względu na wysoką zawartość kofeiny, zielonej herbaty nie zaleca się także osobom chorym na cukrzycę. W ich przypadku może nastąpić niebezpieczny wzrost poziomu cukru we krwi.

Jednakże uważa się, że dla większości ludzi bezpieczne jest spożywanie do 8 filiżanek zielonej herbaty dziennie lub mniej.

Jakość wygrywa z ilością

Może Ci się wydawać, że aby osiągnąć pozytywne działanie zielonej herbaty na organizm, wystarczy sięgnąć po dowolną zieloną herbatę, którą znajdziesz na półce sklepowej. Ale to nie jest takie proste.

Najlepiej będzie oczywiście, jeśli wolisz wysokiej jakości zieloną herbatę liściastą, która sprzedawana jest na wagę. Dzięki temu będziesz miał pewność, że jest to produkt naprawdę wysokiej jakości. Jeśli nie masz sklepu z herbatą na wagę, spróbuj zamówić ją online w czeskiej herbaciarni. Nawet tam będziesz mieć pewność, że herbata, która dotrze do Twojego domu, będzie wysokiej jakości.

Na koniec możesz także spróbować herbaty matcha. Jednak ze względów technicznych jest on droższy w zakupie. Spodziewaj się, że przygotowanie będzie trudniejsze, podczas którego będziesz potrzebować specjalnej trzepaczki i innych niezbędnych rzeczy, aby zrobić to dobrze.

Co z tego wyciągnąć?

Choć wiele osób pociąga idea picia po prostu dla własnego zdrowia, lepiej jest podejść do całej sprawy z przymrużeniem oka. Choć zielona herbata jest zdecydowanie zdrowsza od alkoholu czy słodkich napojów gazowanych, to warto pić jej więcej niż 1 filiżankę w ciągu dnia. Jednocześnie niektóre osoby mogą być bardziej wrażliwe na kofeinę, dlatego częste jej picie może powodować bezsenność, nerwowość i niepokój.

Z tego powodu rozsądniej będzie pić zieloną herbatę po prostu dlatego, że ją lubisz, uzupełniając ją jednocześnie o inne punkty, które tradycyjnie kojarzą się ze zdrowym trybem życia. Mówimy na przykład o redukcji stresu , odpowiedniej aktywności fizycznej, zdrowej diecie i odpowiedniej ilości snu.

Czy lubisz zieloną herbatę? Jeśli tak, ile filiżanek wypijasz w ciągu dnia?

Mohlo by vás zajímat:  Jony w organizmie i krwi: Do czego służą i jak się prawidłowo uzupełniać?

Źródła informacji

https://www.webmd.com/diet/health-benefits-green-tea – Czy picie zielonej herbaty ma pozytywne skutki? (angielski)

https://www.healthline.com/nutrition/top-10-evidence-based-health-benefits-of-green-tea – 10 potencjalnych zalet zielonej herbaty (angielski)

https://www.everydayhealth.com/diet-and-nutrition-pictures/life-sustaining-reasons-to-drink-green-tea.aspx – 10 rzeczy, które zielona herbata może dla Ciebie zrobić (angielski)

 

Tagi: , , , ,

POWIĄZANE POSTY

by
Mamy tylko jedno zdrowie. Dlatego tak ważne jest poznanie swojego ciała i zadbanie o profilaktykę. Przynajmniej takie jest moje niepisane credo, którym staram się żyć każdego dnia. To również podejście, które staram się przedstawić w każdym artykule. Uważam, że motywuje to przynajmniej jednego z Was do traktowania siebie z większym szacunkiem.
Previous Post Next Post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

0 shares