Tabela tętna: Kiedy serce bije po włączeniu alarmu?

electrocardiogram-example-of-a-normal-12-lead-sinu-2023-11-27-05-03-03-utc
Artykuł opublikowany: 28.6.2024

Czy uważasz, że nie ma potrzeby monitorowania tętna? W takim razie nie możesz się bardziej mylić. Tętno mierzy się nie tylko wiekiem. Ocenia się ją także pod kątem płci i naszej sprawności fizycznej. Jak poznać, że nasz puls jest w porządku? A kiedy powinniśmy zacząć bardziej o siebie dbać?

Choroba sercowo-naczyniowa liczba ludności rośnie. Jednym z pierwszych sygnałów ostrzegawczych, że coś się dzieje, może być wysokie ciśnienie krwi. I prawdopodobnie tachykardia, podczas której serce bije szybciej niż powinno.

Ale czasami wielu z nas niepotrzebnie się boi, ponieważ bicie serca może również wzrosnąć w zależności od tego, ile mamy lat, jak sprawni jesteśmy fizycznie i jakiej jesteśmy płci. (Na przykład, ze względu na mniejsze ciała, tętno małych dzieci jest wielokrotnie wyższe niż u dorosłych. Może to sprawić, że i tak już zdenerwowany rodzic będzie dość niespokojny.)

Jak więc sprawdzić, czy Twoje tętno jest w normie? A jak sprawić, żeby gdy wzrośnie, to zmaleje?

Tętno – tabela kobiet i mężczyzn

wykres tętna

Wykres tętna dla mężczyzn

Wiek 18-25 26-35 36-45 46-55 56-65 65+
Sportowiec 49-55 49-54 50-56 50-57 51-56 50-55
Doskonały 56-61 55-61 57-62 58-63 57-61 56-61
Dobry 62-65 62-65 63-66 64-67 62-67 62-65
Powyżej średniej 66-69 66-70 67-70 68-71 68-71 66-69
Średnica 70-73 71-74 71-75 72-76 72-75 70-73
Poniżej średniej 74-81 75-81 76-82 77-83 76-81 74-79
Słaby 82+ 83+ 83+ 85+ 82+ 80+

Wykres tętna kobiety

Wiek 18-25 26-35 36-45 46-55 56-65 65+
Sportowiec 54-60 54-59 54-60 56-60 56-59 54-59
Doskonały 61-65 60-64 60-64 61-65 60-64 60-64
Dobry 66-69 65-68 65-69 66-69 65-68 65-68
Powyżej średniej 70-73 69-72 70-73 70-73 69-73 69-72
Średnica 74-78 73-76 74-78 74-77 74-77 73-76
Poniżej średniej 79-84 77-82 79-84 78-83 78-83 77-84
Słaby 85+ 83+ 85+ 84+ 84+ 84+

Co wpływa na tętno?

co wpływa na tętno

Normalne tętno spoczynkowe u dorosłych wynosi od 60 do 100 uderzeń na minutę .

Ogólnie rzecz biorąc, niższe tętno spoczynkowe oznacza wydajniejszą pracę serca i lepszą wydolność układu krążenia. Na przykład dobrze wytrenowany sportowiec może mieć normalne tętno spoczynkowe bliskie 40 uderzeń na minutę.

Możesz zmierzyć swoje tętno, po prostu sprawdzając puls. Połóż palec wskazujący i trzeci na szyi po stronie tchawicy. Aby sprawdzić tętno na nadgarstku, umieść dwa palce pomiędzy kością a ścięgnem nad tętnicą promieniową – zlokalizowaną po stronie kciuka nadgarstka.

Wskazówki, jak obniżyć tętno

zmniejszenie częstości akcji serca

Twoje tętno jest zbyt szybkie i nie wiesz, jak stopniowo je opanować? Może to być tak proste, jak po prostu relaks – usiąść, wypić szklankę wody lub po prostu wziąć kilka głębokich oddechów. Pomocny może być także zdrowszy tryb życia, obejmujący co najmniej 30 minut ćwiczeń dziennie, zdrowszą dietę (nie zapomnij tutaj magnez), obserwując wagę i ograniczając alkohol, kofeinę i palenie. Jeśli to nie wystarczy, możesz spróbować znaleźć sposoby na lepsze radzenie sobie ze stresem, na przykład tai chi, medytacja lub uważność. Są to techniki, które pomagają nawet w krytycznych, stresujących sytuacjach.

Jeśli tętno nadal nie jest pod kontrolą, skontaktuj się z lekarzem i poproś o wykonanie badań czynności tarczycy, które mogą ujawnić nadczynność lub niedoczynność tarczycy. Ponieważ tarczyca wpływa na produkcję hormonów i inne ważne procesy, może mieć duży wpływ na częstość akcji serca.

Czy regularnie sprawdzasz swoje tętno?

Mohlo by vás zajímat:  Okład Priessnitza: Przygotuj go w domu i wróć do zdrowia
Tagi: , , , , ,

POWIĄZANE POSTY

by
Mamy tylko jedno zdrowie. Dlatego tak ważne jest poznanie swojego ciała i zadbanie o profilaktykę. Przynajmniej takie jest moje niepisane credo, którym staram się żyć każdego dnia. To również podejście, które staram się przedstawić w każdym artykule. Uważam, że motywuje to przynajmniej jednego z Was do traktowania siebie z większym szacunkiem.
Previous Post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

0 shares